Skôr, ako sa rozhodnete investovať do bicykla, ujasnite si práve tieto otázky. Chcete bicykel na pravidelný, nebodaj výkonnostný šport, alebo vám postačí nasadnúť naň raz za týždeň? Chcete s nim jazdiť relaxačne do práce a domov, chcete jazdiť po bezpečných cyklochodníkoch, po cestách, alebo aj v lese, či v teréne? Ak chcete rýchlosť, zážitok a emóciu, alebo ekonomický úžitok? Chcete značku? Efekt? Alebo pohodlné presúvanie s nákupnou taškou? To všetko rozhoduje o tom, aký typ bicykla si zvoliť a koľko doň investovať. A ako si vybrať bicykel?
Najprv si ujasnite, prečo bicykel chcete…
- Máte už dosť stresov a zápchy, chcete sa presúvať veselšie, po meste na bicykli. Do práce, na trh, domov a urobiť aj niečo pre svoje zdravie.
- Krčma je ďaleko a nikto po vás nemôže chcieť, že to budete dávať pravidelne pešo.
- Chcete byť IN/SPORTY, ale v skutočnosti potrebujete len kvalitný vešiak na sako.
- Chcete oslňovať okolitú komunitu. Buď ako bradatý hipster alebo ako technologicky obrandovaný znalec.
- Chcete schudnúť a niekto vám povedal, že bicykel pomôže. Sami ste na pochybách. Je bicykel to pravé, orechové?
- Chcete univerzálny bicykel, najlepšie ideálny výkon za rozumnú cenu.
- Ste Stravoholic. Máte tendenciu zlomiť všetky rekordy naokolo a vy to každému natrete. Ste proste druhý Sagan.
- Milujete hory a turistiku a cross country vám učarovalo.
- Chcete mať z bicykla emóciu a zážitok.
Ako si vybrať bicykel?
Ak ste začínajúci cyklisti, doporučujem vám najprv si bicykel požičať, odskúšať a čo to pojazdiť. Výhodnou voľbou v tomto prípade môže byť aj bazár alebo inzerát. Ak máte šťastnú ruku, nakúpite skvelý bicykel za rozumné prachy. Ale môžete sa stať aj obeťou. To keď zistíte, že máte doma kradnutý alebo búraný second hand. Ak sa veľmi nevyznáte, ideálne je navštíviť overené predajne alebo známeho, ktorý sa v cyklistike trochu vyzná. A pamätajte, to najlacnejšie nemusí byť to najlepšie. 30 kg oceľové hebedá vám radosť z bicyklovania nedajú.
Bicykle môžme v základe rozdeliť na 5 tipov. Horské, cestné, crossové, mestské a … stále populárnejšie elektrobajky.
Mestský bicykel
Si bradatý štýlový hipster/ka? Inšpiruj sa Holandskom. Čím starší, čím farebnejší, čím lacnejší, tým lepší. Hlavným cieľom je odlíšiť sa a bez problémov, štýlovo sa presúvať. V každom obchodnom centre dnes nájdete v športových obchodov sekciu „retro“ bicyklov, ktoré sú typizovane „akoby“ hipsterské. Skutočný hipster však vojde do cyklo bazáru a kúpi si najlacnejšiu esku, favorita, najlepšie ukrajinu za 50 € a osobne si ju dozdobí. Ide predsa o štýl. Krádež bicykla je pre majiteľa takého bicykla minimálny problém. 🙂
Čoraz viac ľudí v meste však uprednostní kvalitný mestský bajk ako alternatívu dopravy v meste. Do roboty, do obchodu, na trhy, na jazero, len tak povoziť…. Platí jediné pravidlo. No sport, just comfort. Čo musí takýto bicykel mať?
- Pohodlný posed (fakt žiadne výkony) najlepšie gelová odpružená sedačka a vysoké kormány, aby sme si nenamáhali kríže.
- Svetlá, blatníky, zvonček.
- Košík. Naprostá nevyhnutnosť, ideálne dva. Kam budete dávať nákupy, paradajky, cibuľu, notebook, fľašu vína alebo knihy? Piknik je namieste.
- Prešmýkače iba nevyhnutne, v rovinatých mestách ani netreba. Zbytočná starosť.
- A hlavne, žiadne cyklistické doplnky a funkčné oblečenie.
Výborný mestský bicykel by ste mali poriadiť v cene 200 – 600 €.
Často na Bratislavskej hrádzi stretávam maníkov s bicyklami, s ktorými by mohli zliezať Himaláje. Odpružené vpredu, vzadu, kotúčové brzdy, masívne rámy, športový posed, … Na čo im to preboha na tej rovnej asfaltovej hrádzi je? Mordujú sa, makajú, berú si na nákup investičné úvery,… ale radosť z jazdy možno nemajú.
Ešte 2 malé doporučenia
- Ak potrebujete kvalitný vešiak, kúpte si stacionár. Má v byte svoje miesto a vždy je čistý. V obývačke trochu zavadzia.
- Ak chcete chodiť do krčmy na pivo, investujte do bicykla minimálne. Nebude vám ľúto, ak ho niekde stratíte, rozbijete. Ušetríte si tiež peniaze na pokuty.
Horský bicykel
Predajcovia tvrdia, že horské bicykle sú roky najpredávanejšie. Horák patrí do terénu. Cesta po asfalte bude na hrubých plášťoch utrpením, ale v teréne zažijete skutočnú radosť. Aj v horákoch sa treba trochu orientovať:
XC (crosscountry)
Rýchlosť, efektivita, emócia. Najľahšia verzia poloodpruženého tzv. hardtail bajku. Je určená na rýchle presuny cez menej náročné terény. (denne si môžete naložiť aj do stovky kilometrov) Občas ich voláme aj ako cesťáky do hory.
Enduro
Zvyčajne celoodpružené horáky s vyššími zdvihmi, ktoré sú určené na jazdy 30-50 km denne v už hodne náročnom horskom teréne. Geometria je nastavená na rýchle stúpanie, pohodové šliapanie do kopca, ale tiež technickejšie zjazdy, ktorých sa v slovenských horách buduje čoraz viac. Je to taký horský univerzál.
Trail, All mountain
Všetko pre náročný terén a rýchle stúpania a klesania a celodennú jazdu. Ich geometria a nastavenie zdvihov vám umožnia vylámať kopce, ktoré vám nikto neuverí. Zjazdy máte pritom perfektne pod kontrolou.
DH (downhill)
Bajk stvorený pre zjazdy. Celoodpružený, zvyčajne poriadnou strunou. Cesta nahor trochu zabolí, ale zjazd je čistá nirvána. Pokiaľ máte odvahu dole to spustiť…
Na občasné pohodové jazdenie v nenáročnom teréne stačí bicykel lacnejšej triedy. Ak však máte ambíciu niečo si v teréne dokazovať, musíte brať do úvahy aj tieto veci:
- Predná odpružená vidlica? Pri horáku povinnosť. Jej parametre záležia od toho, aký terén jazdíte.
- Chcete v pohode v kopci prehadzovať? Acera (najlacnejšia „tesco“ prehadzovačka) asi nepostačí. Tu treba zaťať i vyššie.
- Kolesá. 26, 27,5 alebo 29 – ktoré sú trendom dnešnej doby? Sám si nie som istý, čo z toho je marketing a čo skutočná potreba.
- Zodpovedne však môžem prehlásiť, že plášte (mimochodom zďaleka nie najdrahšia položka) rozhodujú. Práve ich gripy vás posunú v blatistom teréne dopredu a nenatrhnete si pri páde prdel.
- Ak MTB a kopce, tak kotúčové brzdy. Neváhajte.
- Nastaviteľná sedánka je tu už len pre fajnšmekrov, poloprofesionálov. Mení totiž ťažisko pri výjazdoch a zjazdoch. Stúpania v teréne nie sú asfaltky, často presahujú aj 30%.
- Na košíky, blatník a podobné nezmysly úplne zabudnite. Ide o emóciu, nirvánu a výkon. Každý gram rozhoduje.
Horák alebo gravel?
Pokiaľ radi jazdíte rýchlejšie, siahnite po lepšej konfigurácii. Na kvalite komponentov totiž stojí váš život. Minimálne rameno, kľúčna kosť alebo zopár zubov. Ich servis stojí trochu viac.
Základom horského bicykla je tuhý rám a funkčná odpružená vidlica so zdvihom 80 milimetrov a viac. Karbón je ľahší, oveľa drahší a krehkejší. Potrebujete tú parádu? Zaplatíte dvojnásobok s tým, že získate možno kilo váhy dole. To môžte získať aj tak, že vylejete vodu z fľaše. Alebo zrušíte predný prešmýkač a skúsite namiesto 2×10, 3×10 prevodov iba ambicióznych 1×11.
Celoodpružené bicykle si získavajú u MTB jazdcov stále väčšiu obľubu. Na pretekoch však veľa šampiónov preferuje hardtail. Pokiaľ smrdíte peniazmi, rozhodne bude lepšou voľbou bicykel s pevným rámom. Celoodpružený rám u vyložene lacných bicyklov bude vykompenzovaný menej kvalitnými dielmi. Efektné, z hľadiska jazdných vlastností však úplne mimo. Pri horáku musíte počítať aj s náročnejšou údržbou. Čapy, tlmiče a ložiská sa neznášajú s WAPkou. A zablatený budete stále. Ak chcete na bicykli v prírode niečo dokázať, rozhodne siahnite po drahšom bicykli s väčšími zdvihmi a s odolnejším rámom.
Keď som sa posledne rozprával s človekom, ktorý o horákoch veľa vie, poradil mi, aby som neriešil profi strojovne, ale kúpil na začiatok najlacnejšiu BMX, vybehol na najbližší single trail a naučil sa s ňou vnímať terén a hupy. Múdra rada. Žiadne investície, len skúsenosť. Múdra rada.
Cestný bicykel
Cesťáku som na dlhé roky úplne prepadol. Rýchlosť, ľahkosť, elegancia. Práve rýchlosť a akčný rádius cesťáku je oproti univerzálom neporovnateľná. 30km/h je normál. Výkon a endorfíny. Závislosť a emócia. Tri dni bez bajku sú problém. Ak zvolíte cesťák, váš najlepší priateľ bude asfalt. Zabudnite na terén. Ani krok peši, veď si doničíte svoje krásne tretry. Bežne lámete sto i viac kilometrové trasy. skôr či neskôr sa zaradíte do nejakej cesťáckej komunity a investment môže začať. Pokiaľ vás prvý bajk stál menej ako tisíc, u toho druhého len kolesá budú stáť viac. Zľahčujem, ale pripravte sa na to, že horná hranica kvalitných cesťákov kľudne atakuje cenu nového auta. Väčšinou rozhoduje váha a tuhosť, karbón je dnes viacmenej štandard. Nájsť ideálny posed chvíľu trvá.
Cesťáky sú doménou mužov. Dravcov. Nemalá investícia vás čaká aj do oblečenia. Originály aj fejky dresov cyklistických profi tímov skrášľujú celú hrádzu. O slnečných fashion okuliaroch ani nehovorím. Kvalitná prilba je podobne ako pri MTB povinnosť.
Sú vám barany cez pupok zaťažko? Kúpte si fitness bicykel s úzkymi plášťami, ale rovnými riadítkami. Sú ľahké a rýchle, ale majú pohodlnejší posed, podobný MTB. Dnes už aj lacnejší cestný bicykel ponúkne kvalitný ľahký karbónový rám so slušným radením.
Cross bike
Value for money. Crossové bicykle sú veľmi univerzálne a na bežné Karpatské terény, lesné cesty, šotoliny a rozbité Bratislavské asfaltky úplne vystačia. Pre váhavcov mam ešte jednu dobrú správu. Poväčšine majú veľmi priaznivú cenu. Takýto bicykel je ideálny na cyklopotulky a výlety. Môžete si ho dovybaviť o nosiče batožiny, svetlá, blatníky… Ja však preferujem jazdu naľahko. Ak sa neviete rozhodnúť ako a či začať, a otáčate v ruke korunu, práve krosák je ideálna voľba. Je rýchly a univerzálny.
Elektrobicykel
Elektrobajk je podľa mňa ideálny dopravný prostriedok do mesta a tiež pre starších a menej zdatných cyklistov. Doby prvých elektrobajkov s primitívnym radením sú už dávno za nami. Dnes pri ponuke elektro-bicyklov rozoznávame podľa použitia už všetky spomínané hlavné kategórie – horské, krosové a mestské. Ak chcete jazdiť po terénoch doporučujem riešiť aj umiestnenie motora. Čím je totiž nižšie, tým lepšie ťažisko máte a ste stabilnejší. Cenová a kvalitatívna ponuka je veľmi rôznorodá. Nie som na elektrobajky veľký špecialista, preto sa radšej s niekým pri kúpe poraďte.