Vršatecké bralá vám predstavíme s Michalom Vojtekom, vedúcim tímu regionálneho zastúpenia Žilina, ktorý spravuje prímestskú dopravu aj na Považí. Prečo sa oplatí navštíviť jeden z cieľov výzvy ZSSK Restartni sa Challenge práve vlakom? To už sa dozviete nižšie…
Ak ideme Vážskou magistrálou, Vršatecké bralá môžeme obdivovať už zďaleka. Či už vlakom alebo po diaľnici. Povedzte nám niečo zaujímavé o Vršatci, hrade a jeho bralách?
Vršatské bradlá sú mohutným vápencovým masívom, ktorý je výraznou prírodnou dominantou stredného Považia. Sú neprehliadnuteľné a viditeľné už zďaleka. Bradlá majú formu ihiel, stien a veží, ktoré sa vypínajú nad lesmi Bielych Karpát. Oblasťou vedie náučný chodník, ktorý sa začína v obci Vršatské Podhradie.
Vršatec
Nad obcou sa nachádza hrad Vršatec, ktorý patrí medzi najvyššie položené hrady a je typickou ukážkou stredovekého hradu vybudovaného na neprístupných vápencových skalách. Patril do skupiny strážnych hradov, ktoré zabezpečovali hranice Uhorska. Impozantný výškový rozdiel zaisťoval hradnému komplexu prirodzenú ochranu.
Vršatec sa už v roku 1244 spomína ako jednoduchý objekt, vybudovaný ešte pred vpádom Tatárov. Hrad postupne vystriedal viacerých majiteľov, v 14. storočí ho vlastnil Matúš Čák Trenčiansky. V roku 1708 bol hrad počas Rákociho povstania zničený a dodnes sa z neho zachovali len ruiny.
Ak sa pozrieme na turistickú mapu okolo Vršatského Podhradia, objavíme okolo neho množstvo cyklotrás dostupných vlakom ZSSK. Zaujali ma najmä dve trasy. Z Ilavy a z Horného Sŕnia. Povedzte nám niečo o týchto trasách. Aké je k nim vlakové prepojenie?
Trať zo Žiliny do Trenčína je jednou z najdôležitejších „tepien“ na železničnej sieti. V súčasnosti sa blíži do finále jej modernizácia na 160 km/h, v rámci ktorej tu pribudlo viacero zaujímavých železničných stavieb. Spomeniem nový úsek medzi Považskou Bystricou a Púchovom. Ide naozaj o veľkolepú stavbu, ktorá na úseku Žilina – Bratislava nemá obdobu. Trať tu vedie cez dva nové tunely a tri mosty, pričom ide priamo ponad Nosickú priehradu (predtým ju obchádzala). Dojem dotvoria moderné elektrické jednotky, ktoré tu zabezpečujú prímestskú dopravu. Regionálne vlaky zastavujú najbližšie k nášmu cieľu v Ilave, resp. Trenčianskej Teplej. Čo sa týka rýchlikov, tie stoja najbližšie v Trenčíne, Trenčianskej Teplej a Púchove.
Trenčianska Teplá
Lokálka z Trenčianskej Teplej do Vlárskeho průsmyku je so svojou dĺžkou 14 kilometrov jednou z najkratších na Slovensku. Takmer všetky vlaky tu premávajú iba v úseku Trenčianska Teplá – Horné Srnie (8 km) a zabezpečujú prepojenie s blízkym krajským mestom. Do Čiech vlak zablúdi iba raz v piatok a nedeľu. V Trenčianskej Teplej sú prípoje na prímestské vlaky a rýchliky zabezpečované vzhľadom na možnosti trate a rozsah dopravy prioritne zo smeru a na smer Trenčín a Bratislava.
Trasa do Horného Sŕnia začína v Trenčianskej Teplej. Túto stanicu mám rád, pretože tam končí moja obľúbená Inovecká lokálka z Topolčian OS 5327. Je to zároveň dobrý východzí bod nielen na hrebene Vršatca cez Horné Srnie, ale aj na výlet do Trenčína a Trenčianskych Teplíc. Kam všade môže človek v okolí povýletovať?
Záleží na tom ako pricestujete, koľko sa chcete zdržať a akým typom aktivít chcete tráviť čas. Sú tu možnosti na šport, turistiku aj kultúrne vyžitie. Určite sa nebudete nudiť ani pri viacdennom pobyte.
Kam v okolí Trenčína
Čo všetko sa oplatí navštíviť v blízkom regióne?
Určite navštívte Trenčiansky hrad. Je v dobrej pešej dostupnosti od železničnej stanice v Trenčíne a týči sa priamo nad centrom mesta. V lete sa môžete osviežiť napríklad pri kávičke na terase na malebnom Mierovom námestí.
Neďaleko Vršatca je ďalší hrad Lednica s vchodom a vyhliadkou vytesanou do skaly.
Z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc sa v letnej sezóne môžete odviezť historickou električkou a pozrieť si kúpeľné mesto. Alebo si môžete spraviť túru na Inovec, možností je veľa.
Ak sa presuniete na smer Púchov, určite sa prevezte okolo Nosickej priehrady a Nimnice.
Z Ilavy a Púchova je tiež skvelé cykloprepojenie na Strážovské vrchy, Čičmany, Zliechov a Homôlku.
Ideme bicyklom a vlakom ZSSK
Dá sa trasa vlakom a bicyklom z Trenčína cez Vršatec bicyklom za deň zokruhovať? Kde je lepšie skončiť kvoli spojom? V Ilave alebo v Dubnici?
Trasa sa dá zokruhovať, vždy je však potrebné prestúpiť v Trenčianskej Teplej. Ráno na rýchlik R 601, v Trenčianskej Teplej prestup do lokálky a o 8:00 ste v Hornom Srní. Ak Vám stačí výlet na popoludnie, osobákom z Trenčína o 11:40 a o 12:00 môžete dupnúť v Hornom Srní do pedálov. Dĺžka výletu záleží na tom, akými cestičkami sa vydáte. No a pre cestu späť by som končil v Ilave.
Nebude problém vo vlaku s bicyklom?
Na trati Žilina – Trenčín premávajú jednopodlažné elektrické jednotky radu 661 so 7 stojanmi pre bicykle. Ojedinele tu zabehne aj väčšia verzia s 9 stojanmi. Doprava na trati Trenčianska Teplá – Horné Srnie je zabezpečená motorovou jednotkou 813+913 s troma stojanmi. Samozrejme pre bicykel je potrebné si tiež zakúpiť cestovný doklad. V prípade ak využijete rýchlik, je potrebná rezervácia.
Ako sa najlepšie dostanú na Vršatec peší turisti?
Je potrebné sa dopraviť do Ilavy, odkiaľ sa presuniete autobusom do Vršatského Podhradia. Hrad Vršatec je od zastávky už veľmi blízko, asi 10 minút pešo.