Hovorí sa: „Kto maže ten jede.“ Či toto úslovie naozaj platí sme sa spýtali nášho kamaráta, Jara Ondruša, ktorý riadi servis bicyklov v spoločnosti Prosus. Pýtali sme sa na všetko o mazaní a údržbe bicyklov, o reťaziach, kedy má význam mazať bicykel a ako.
Je to pravda, že kto maže ten jede?
Je to pravda, kto maže ten jede. Ale samozrejme je dosť dôležité, že čím mažeme. Tak ako všade, aj tu platí, že nie je iba jedno mazadlo. Sú rôzne, do blata, na sucho,… Je dobré vedieť, kedy ktoré použiť.
Myslíš si, že bežní ľudia na bicykloch rozlišujú mazadlá?
Určite v každej predajni bicyklov vedia odporučiť mazadlo. Väčšina ľudí však naozaj funguje tak, že mám nejaký sprej tým to čas od času namažem a vybavené. Niektorí dokonca použijú aj WD sprej, čo samozrejme nie je vhodné mazanie na reťaz. Sú na to určené oleje napr. Shimano má oleje, ktoré sú buď na sucho, leto alebo keď neprší možno dva mesiace, potom sú naopak také jesenné alebo jarné mazivá, ktoré sú oveľa odolnejšie, viacej na seba lepia špinu ale zas vydržia celodenný vjazd v blate a vlhku.
Ako často odporúčaš mazať reťaz?
Väčšinou sa stretávam s tým, že keď mám už fest špinavý bicykel, ten „vywapkujem“, reťaz vyčistím a naolejujem. Ale stačí to tak? Väčšina to tak robí. Príde odloží bajk a mazanie rieši možno až pred jazdou.
Správny postup je: Po jazde samozrejme umyť, reťaz sa môže aj tlakom, ale tlakom rozhodne neodporúčam umývať rám, náboje či ložiská. Umyť pod tečúcou vodou a na reťaze sú originálne kefy, čističe, práčky na reťaze. Väčšina ľudí ich nepoužíva a je to na škodu.
Majú sa reťaze aj šampónovať?
Určite, Sú na to originál chémie, ktoré sú nielen ekologické ale j predlžujú životnosť reťaze tým, že odstraňujú mikroprachové častice, ktoré najviac tú reťaz kazia. Mazať určite po každom umývaní. A keď viem, že nepôjdem týždeň, dva týždne na bajk, tak vždy. A dobré je dať trocha kvapiek na reťaz aj pred jazdou.
Keby si mal odporučiť nejaký univerzálny jeden olej, aký by si odporučil?
Ja používam od Shimana, oni majú dva druhy, majú ten suchší v spreji a potom to mastnejšie mazivo do blata. Ja používam radšej to mastnejšie aj cez letnú sezónu. Odporúčam najmä nesprejové mazadlá ale kvapátkové. Stačia dve otočenia reťaze a reťaz je namazaná.
Tie sprejové mazadlá neodporúčam práve preto, lebo je tam vysoký tlak a rozptyl oleja a keď to niekto zle maže, časť si zamastí brzdový kotúč, a tým pádom prestane bicykel brzdiť.
Čo môžem získať a čo stratiť starostlivosťou o reťaze
O mazaní a údržbe bicyklov netreba rozprávať. Treba sa o bicykel starať. Keď neolejujeme, tak samozrejme oveľa viac trpí nielen reťaz ale aj ozubenie. Nehovoriac o tom nepríjemnom zvuku, ktorý každý bajker dôverne pozná. Akékoľvek škrípanie, vŕzganie a štebotanie reťaze nielen pokazí zážitok z jazdy ale sa následne vypomstí aj finančne.
Ak používame mazivá, ktoré nie sú na to určené (všelijaké strojové, odolné mazadlá, náhrady) veľmi si nepomôžeme. Sú totiž až tak lepkavé, že dokážu naviazaním nečistôt viac ublížiť, ako pomôcť. Potom sa môže často stať, že na malých kolečkách podsekáva reťaz a nedá sa dobre ťahať.
Má význam aj počas jazdy olejovať úplne zablatenú reťaz?
Je to lepšie ako nič, ale ako vravím pred jazdou použiť mazivá na to určené je najlepšia cesta.
Ako človek zistí, že nemá dobrú reťaz
Na reťaze existujú originál mierky, ktoré zasadnú do tej reťaze a človek hneď vidí, či je reťaz v poriadku alebo natiahnutá. Človek si to vie zistiť aj sám. Tá mierka stojí pár eur a stojí za to si to raz za mesiac prekontrolovať. Niekedy stačí skontrolovať aj pohľadom. Ak človek zistí, že je reťaz zahrdzavená, je zle. Proste vidíš, ak je mastná. NA to natiahnutie treba merítko.
Mám skúsenosť, že reťaze, najmä na nových bicykloch, moc nevydržia. Človek si myslí, že má nový bicykel ale reťaz odíde veľmi rýchlo. Čím to je?
Mnohí výrobcovia v rámci šetrenia a pri nedostatku komponentov začali dávať tie najzákladnejšie setové reťaze. Často tie najlacnejšie šmejdy. Mnohí ľudia navyše nevedia zo začiatku radiť a prehadzujú zle a v zábere, čím reťaz enormne zaťažujú. Pri elektrobajkoch je to ešte náročnejšie, pretože pri plnej podpore ten výkon môže dosahovať kľudne aj konskú silu. Ak tam je základná reťaz, ktorá nie je určená pre ebajky, jej životnosť sa potom počíta v stovkách kilometrov. Do kvalitnej reťaze sa jednoducho oplatí investovať.
Čiže neplatí téza: Mám nový bicykel, tak sa na servis rok dva vykašlem keď je nový.
To určite nie. Ale treba sa naučiť radi., To je takisto ako na aute. Tiež sa nerozbiehaš na štvrtom, piatom prevodovom stupni, vždy sa ide od jednotky. Aj na tom bicykli. Ak dobre radíš, už len tým predĺžiš životnosť reťaze, bicykla a prevodov. U elektrobajkov to platí obzvlášť.
Myslíš, že ak zoberiem bicykel raz do roka na servis, tak to stačí?
Podľa toho ako jazdíš. Ak veľa, raz do roka je určite málo. Všetko závisí od toho, kto koľko najazdí kilometrov. V každom manuáli bicykla sa vždy hovorí kontrola bicykla pred jazdou. Už touto prevenciou a správnym nastavením človek predíde rôznym poruchám. Veľký servis odporúčam najmä po ukončení sezóny na zimu.
Čo ešte treba mazať na bicykli
Treba sa venovať odpruženiu a gumenným prachovkám. Je na to špeciálna chémia. To vlastne nie je olej, ako si ľudia zle myslia. Je to kvapalina, ktorá udržuje tie gumené tesnenia v kondícii tým, že vytvára na nich film a udržuje pružnosť. Tiež zabraňuje prachu, aby sa dostával do systému pruženia a teleskopickej sedlovky,
Ložiská. To človek musí iba čistiť. Na to už dnes nie je mazanie žiadne, lebo je to zvyčajne celé zapuzdrené. Tomu môže povrchové mazanie skôr ublížiť. Ložiská sú už dnes utesnené, majú vlastné mazivo, ktoré v ňom vydrží určitú dobu, povedzme dva roky. Sú zatesnené, aby sa tam nedostala voda alebo prah a majú svoju životnosť. Po nej je najlepšie ložiská jednoducho vymeniť.
Nepoznám veľa ľudí, čo by po dvoch rokoch menili ložiská
Samozrejme záleží na tom, ako človek čistí bicykel. Ak človek bezohľadne wapkuje po každom použití, tak samozrejme tie ložiská nevydržia ani dva roky. Ale ten, kto sa tomu venuje a umýva ručne, bez tlaku, tie ložiská potom vydržia oveľa viac.
Kedysi sa využívala aj vazelína na stredové osky a pod… to sa už dnes asi vôbec nepoužíva
Záleží od toho aký bicykel. Niektoré tie staršie dámske bicykle, čo ešte používajú klasické venčeky tam možno. Ale nie je to tak jednoduché. Treba celé ložisko vybrať, vyčistiť, namazať a vložiť späť.
V moderných bicykloch sú však ložiskové systémy a tam sa to už nerobí. Podobne aj v hlavovom zložení, lepšie bicykle už dnes majú všade hlavové zapuzdrené ložiská, ktoré majú tiež len nejakú životnosť a potom sa ich odporúča vymeniť. Na tých lacnejších bicykloch je aj klasický venčekový systém. Znova platí: Rozobrať, vyčistiť, namazať, vložiť.
Aj k tebe chodia ľudia? Dávajú si to takto robiť?
Určite áno. Je to vec, ktorá sa prejaví na zvuku, vôli riadenia a šliapania a aj v samotnom chode bicykla. O mazaní a údržbe bicyklov by som vedel rozprávať storky. To nepustí. 🙂
Čo keď padá sedlovka…
S tým má veľa ľudí problémy, najmä s rýchlo upínačmi.. Každý rám má na sedlovke nejaký moment utiahnutia, Pokiaľ tam je imbusová hlava, treba ho dodržať momentovým kľúčom. Kde sú rýchlo upínače, tak sa ten tlak nedá tak presne dodržať. Potom ostáva iba poriadne vyčistiť rúrku, namazať vazelínou na karbón a zvyčajne bude potom sedlovka OK.
Vráťme sa ešte k reťaziam, čo riskujem ak sa o ňu nestarám?
No v prvom rade sa to prejaví na tom, že bicykel zle radí a zle sa to počúva. 🙂 Ale najmä zle padnúca, rozťahaná reťaz zničí ozubené prevody. A platí, že je lacnejšie vymeniť reťaz ako potom celé prevody.
A nezabudnime najmä pri ebajkoch, používať špeciálne zosilnené reťaze. Nemá zmysel dávať tam ľahkú, super odľahčenú reťaz, ktorá je určená na nejaké XC jazdenie a nevydrží silný moment záberu, ktorý na e-bajku môže presiahnuť konskú silu. Platí, že e-bajky potrebujú zosilnené komponenty. Dokonca dnes sa už pre e-bajky vyvíjajú aj špeciálne kazety z odolnejších materiálov, aby predĺžili ich životnosť. Prevodníkov aj reťazí.
Keď to tak počúvam, najväčší zmysel mi dáva aspoň raz do roka prísť, nech mi ten bicykel skontrolujú a nastavia v servise a bicykel tak vydrží oveľa viac.
Začiatok jari je vždy frmol, veľký nával. Každý sa zobudí a chce hneď bicyklovať a servis hneď. Pritom je plno a čaká sa. Ideálne je dať bicykel na zimný servis po konci sezóny. Ideálny je preventívny servis. Najmä pre tlmiče a ich funkčnosť, kontrolu bŕzd, reťaze a prevodov. Vždy je lacnejšia údržba ako oprava. Na konci sezóny. Ak si na jar pripravený a začne sezóna, všetko funguje. Vytiahneš bicykel a ideš.
Rozprávali sme sa o mazaní a údržbe bicyklov. O zimnom servise sa ale budeme rozprávať až inokedy.