Do práce na bajku. Po meste bez auta. Po robote na trh, na pivko, na hrádzu, do Karpát. Homo mestus (mestskí ľudia) riešia tieto témy pri každom posedení. Tak som opäť raz stratil rozum a prijal stávku, že v priebehu roka ak nemusím, do auta v meste nesadnem.
Koncept života v meste bez auta ma dostal už pred pár rokmi. Vtedy sme si vymysleli projekt objavovania Európskych metropol na bicykli. Reportáže Frankfurtom na Bajku alebo Bajkom na Berlín priblížia náš zápal a entuziazmus ako sme sa do tejto témy pustili. Tvrdím, že bez auta sa v meste dá a život môže byť navyše aj oveľa intenzívnejší, zaujímavejší, pestrejší a krajší.
Hec je hec a stávka je stávka
Dohodol som sa preto s kamarátom Peťom Božíkom (obnoviteľom značky Liberta na Slovensku) že v priebehu najbližšieho roku otestujeme každý mesiac iný tip alternatívy mestskej dopravy. Mestské ťažké Ukrajiny, e bajky, skladačky, ultra ľahké, ultra ťažké, veľké, malé, skladné, elegantné, hipsterské, pohodové, …..
Nie je to len o bicykloch….
Nie nemýľte sa. Sloboda v meste nie je len o bicykloch. Bude aj o kolobežkách, teniskách, paličkách, električkách, vlakoch, hromadnej doprave. O všetkých alternatívach slova „bez plechovej škatule v meste“.
Často sa hádame aký bicykel je najlepší do mesta. Veľa názorov, veľa chutí. Stretol som sa aj s takým, že cyklisti do mesta nepatria, lebo zavadzajú autám v plynulej doprave. Tak som si povedal, že tú Slobodu v meste vyskúšame a otestujeme na vlastnej koži.
Liberty in Town
Aký dopravný prostriedok (s jeho pozitívami i negatívami) je pre mestského človeka najlepší?
Každý mesiac vyfasujem (alebo si určím) do mesta nový dopravný prostriedok a celých 30 dní ho budem používať. Na záver sa pokúsime zhodnotiť jeho výhody a nevýhody v mestskom prostredí.
A že viac názorov viac chutí? Pozývam vás týmto do diskusie. Budem rád vašim komentárom, informáciám, protirečeniam, radám. Ale hlavne vyskúšame to celý rok na vlastnej koži.
mestský bicykel Liberty Jasmine
Predný košík, 36v, 11Ah zadná baterka, plechové blatníky, pohodová mäkučká sedánka na pružinách (tak predsa riť-odpruženie), 250w pomocný pohon integrovaný v stredovom náboji. Bez stredovej štangle (nikoho neodvezieš) poctivý mestský 20 kg Hi-Ten štandard Jasmine vybavený 7 rýchlostným Shimanom a kožou obtiahnutými rúčkami. Navyše v mojej obľúbenej farbe. 🙂
Na moje prekvapenie pomocný motor je celkom „Smart“. Podporu aktivuje snímač otáčania pedálov na stredovej osi. Makáš viac? Dostaneš viac. Už na prvý moment sa to chová celkom sporty. Vyhovuje mi ECO mód, najnižšia úroveň z 3 stupňov podpory. Úplne stačí. LED displej využívam najmä na meranie rýchlosti a kontrolu stavu akumulátora, ktorý tiež na prvý pohľad celkom drží. Ponúkajú mi aj funkciu „start up asistent“. Odmietam ju. Dôvod? Rozjazd cez elektromotor žerie najviac energie a eliminuje tak dojazd. Načo máme nohy.
S Jasmine v marci začínam. Tvrdia, že v závislosti na profile trate, hmotnosti cyklistu a jeho asistencie by som mal prejsť 30-50 km. Na mesto stačí. Jasné, že otestujeme jeho rezervy. 🙂
Dve kilá jabĺk do práce. K tomu foťák a kindle. Košík sa hodí. Tak štartujeme v mestských vinohradoch a na mestských rozbitých cestách.
Nerozpadne sa? Vydrží mesiac, alebo viac?