Kostkovic Drážďany: Po kamennej dlažbe cez kráľovské mesto Meissen s kolobežkou

Saské mesto Meissen je jedinečné vďaka svojej bohatej histórii, kultúrnemu dedičstvu a umeniu, Kráľovské mesto Meissen bolo pre nás v Drážďanoch jasnou voľbou hneď z niekoľkých dôvodov:

  1. Excelentné vlakové spojenie s 24 hod. saským traťovým lístkom
  2. Kamenná dlažba v celom starom meste
  3. Cyklotrasa popri Labe z Drážďan až do Meissenu, ale najmä
  4. Meissenský porcelán
Kolobežkou vo vlaku

Meissenský porcelán

“Pozri na to, to myslia vážne?”
“Asi áno
“, neveriacky hľadím do výkladu.
“Toto asi iba nedokážem oceniť.”

Skoro mi oči vypadli, keď sme v Drážďanoch pri obnovenom Frauenkirche nakukli do výkladu s porcelánom. To myslia vážne? Veru myslia. A v eurách.

Meissen sa preslávil najmä tým, že sa tu v roku 1710 zriadila prvá porcelánová manufaktúra v Európe. Do tej doby bol porcelán dovážaný výhradne z Číny a bol nesmierne drahý. Výrobu porcelánu umožnil alchymista Johann Friedrich Böttger, ktorý objavil tajomstvo výroby tvrdého porcelánu, podobného tomu čínskemu. Na základe tohto objavu sa saský kurfirst August Silný rozhodol založiť porcelánovú manufaktúru práve tu, v Meissene. A tak sa začala písať história Meissenského porcelánu.

Mnohé z dizajnov, ako napríklad motív „modrého cibulového vzoru“ (Zwiebelmuster), sú celosvetovo uznávané a pretrvávajú dodnes. Múzeum Meissenského porcelánu môžete navštíviť denne, my sme však uprednostnili drgáľanie sa po kamennej dlažbe starého mesta (Altstadt) na kolobežkách.

Altstadt

Meißen má nádherné historické staré mesto. Úzke kamenné uličky a s nemeckou precíznosťou udržované hradené domy dokresľujú kolorit výhľadov na rieku Labe. Uchvátila nás najmä tá spomínaná kamenná dlažba. Všade. Centrum mesta je veľmi kľudné. Autentickému pocitu stredoveku neujdete. Hlavné námestie v Meissene je obklopené nádhernými renesančnými a barokovými budovami, tak typickými pre nemecké mestá.

Prvýkrát si uvedomujeme, že cesta na kolobežke hore bude na tých klzkých kameňoch možno príjemnejšia a bezpečnejšia ako zjazd. Našťastie na hornom námestí pri hrade objavujeme výťah, ktorý nás bezpečne zvezie až na parkovisko pri rieku Labe.

Albrechtsburg

Albrechtsburg sa považuje za najstarší hrad v Nemecku. Už z mostu od Labe vidíme, že čelíme gotickému skvostu na hony odlišnému od barokového vodného paláca na druhej strane Drážďan. Albrechtsburg je známy svojou prelomovou gotickou architektúrou, vrátane krásnych klenieb, stien pokrytých freskami a veľkolepých interiérov. Vďaka tomu je jednou z najdôležitejších gotických pamiatok v Nemecku. Práve tu, na hrade Albrechtsburg bola zriadená prvá porcelánová manufaktúra, ktorú neskôr presunuli do súčasných priestorov.

Meißner Dom, katedrála

V tensje blízkosti Albrechtsburg sa týči Meißner Dom, Je s ním dokonca prepojený. Keďže tu uložili pozostatky významných saských panovníkov, patrí medzi najdôležitejšie gotické katedrály v Sasku.

Na nádvorie hradu dorážame celkom zmordovaní. Na kolobežkách je to od brehu Labe solídny výšľap. Ani nie tak kvôli prevýšeniu ale kvôli dlažobným kameňom a kockám, ktorých cieľom bolo vytriasť z náš dušu.

Müller-Thurgau a Riesling

Kráľovské mesto Meissen patrí do najsevernejšej nemeckej vinárskej oblasti – Sächsisches Weinbaugebiet. Región je známy pestovaním vín už od 12. storočia a jeho vína sú oceňované pre svoju kvalitu a jedinečnú chuť. Sme vinári, nenechali sme si ujsť Mossel, Bingen am Rhein, ale všetko sme absolvovali na bicykloch. Na tie svahy okolo okolo Meissenu sme si na kolobežke kvôli nedostatku času netrúfali.

Namiesto toho sme prehnali kolobežky popri Labe. V miniprístave sme konečne našli aj vhodné miesto na bezpečné odparkovanie kolobežiek.

Kráľovské mesto Meissen s kolobežkou

Ak mesto, tak kolobežka. Frankfurth, Berlín, Praha, Krakow, Ostrava, Paríž a stovky ďalších významných miest majú čosi spoločné. Väčšina z nich leží na rieke. A práve tu sme objavili najväčší význam kolobežky. Je to ideálny dopravný prostriedok pre urban turistiku. Jazdu v meste a po rovinkách, ktoré cyklotrasy budované popri riekach umožňujú.

Pešo ďaleko nezájdeš a zosadať ustavične z bicykla kvôli foteniu sa ti nechce. Ak máš dobré ložiská a správnu techniku odrazu, pri minimálnej námahe zvládaš denne trasy do 40 km bez zapotenia a mrknutia oka. Stačí sa odraziť a vezieš sa. Ak zastavíš, dáš len nohu dole. Len ten stojan.

Pri Meissene by som sa rád pristavil pri veľkosti kolies. Platí zásada, čím väčšie predné koleso, tým lepšia priechodnosť, čo sme si mali otestovať priamo na tých kamenných dlažbách. Bežná kolobežka s malými kolieskami by tu bola stratená. Nepoužiteľná. Po skúsenosti s pádmi som si musel uvedomiť priority. Tou hlavnou je bezpečnosť. Najmä neprepadnúť cez riadidlá (tzv. papulák – ten je obzvlášť bolestivý). Čo to v praxi znamená?

  • Tuhý rám na ktorý sa môžeš v každej chvíli spoľahnúť,
  • čím väčšie predné koleso, ideálne 26, 28 kvôli zotrvačnosti a priechodnosti terénom.
  • čím väčšie zadné koleso, aby dobre držalo dráhovú radiálu.
  • Najlepšie možné ložiská aké sa dajú. Práve tie sú kľúčové pre zážitok z jazdy.
  • Kvalitné a spoľahlivé brzdy.
  • Dostatočne dlhú a širokú nástupnú plochu, ktorá umožní pri odrazoch bezpečné prekladanie nôh.

Tomu najviac vyhovujú kolobežky Tour Max, Trip alebo Travel.

Kostka Trip max
Veľká ale rýchla Kostka Trip Max – žrút kilometrov

Preprava kolobežky

Je tu však aj iné hľadisko. Prenosnosť. To znamená Fold. Skladačka. Po roku cestovania s kolobežkou po mestách Európy sme získali nasledujúcu skúsenosť. Ak máte skladačku a tašku, potom aj v malom aute ale najmä vo vlaku nemáte žiaden problém. Vo všetkých typoch vlakov (rýchlik, osobák, EC) sme prevážali kolobku ako príručnú batožinu bez akýchkoľvek problémov.

Skúšali sme aj lietadlo, bohužiaľ Ryanair aj väčšina leteckých spoločností uplatňuje na tieto kolobežky (nad 10 kg s obalom) cenník ako na prepravu bicyklom. A to si sakra priplatíte. Pri jazde regionálnymi autobusovými linkami je prevoz tiež otázny. Napríklad lokálny prepravca ARRIVA má podmienky postavené tak, že kolobežky možno áno možno nie. Všetko závisí ako to vyhodnotí šofér. Je tu otázka, či sa mu zapáčite alebo nie. Čo však má robiť cestovateľ, ktorý sa potrebuje autobusom priblížiť na vlak? Jednoducho Arrivu nepoužije. Kuriózne najmenší problém sme zažili pri diaľkových linkách Regiojet a Flixbus. Šoféri si síce vypýtali drobný poplatok za batožinu ale nikdy nemali problém kolobežku odviezť.

Záverečné odporučenie: Využívajte vlakovú dopravu. Je najekologickejšia, najpohodlnejšia a pri včasnom kúpení lístkov nie až tak drahá. Doveziete sa na stanicu, zvyčajne do centra mesta, rozbalíte kolobežku a ste kráľom mesta.

Kolíska Saska

Albrechtsburg Meissen
Kráľovské mesto Meissen foto depositphotos

Už v roku 929 nechal nemecký kráľ Heinrich I. postaviť pevnosť na skalnatom výbežku nad riekou Labe. To bol začiatok organizovaného osídlenia Meissenu, ktoré tvorilo základ saského štátu. Meissen slúžil ako sídlo saských markgrófov a neskôr sa stal centrom rozvoja kultúry, umenia a vzdelávania. Jeho význam sa rozšíril do celého regiónu, a hoci dnes už nie je hlavným mestom, ostáva symbolom začiatku.

Kráľovské mesto Meissen bol pre nás prekvapením. Unikátnym nečakaným miestom, ktoré spája históriu, umenie, architektúru a vinárstvo. Jeho význam ako kolísky saského štátu, jeho svetoznáma výroba porcelánu, kopce, vína, kamenné dlažba a zachovaná stredoveká atmosféra z neho robia ideálny cieľ pre kolobežkára z Drážďan. Najmä ak využijete labské cyklotrasy alebo saské železnice.

Pošli ďalej
Pavel Trevor
Pavel Trevor

Aktívne cestovanie, spoznávanie a objavovanie nových svetov ma totálne napĺňa. Pocit hodenia do vody. Keď nevieš čo príde za minutu a všetko je len na tebe.

Articles: 115