Mobily Huawei používam na cestách už roky (od verzie MATE20 Pro) ako fotografický pracovný nástroj. Konečne sa mi dostali do ruky oba najnovšie prémiové modely tak, aby som vedel priamo porovnať kvalitu ich výstupov. V tomto teste sa budem venovať výhradne kvalite fotoaparátu, kresby, ostrosti a fotovýstupov z hľadiska ich ďalšieho postprocesingu v ADOBE. Tzn. bez auto úprav AI umelej inteligencie, ktorá nielen v Huawei smartfónoch zohráva stále väčšiu rolu.
Začnime malou ale zásadnou informáciou. Objektívy P50 Pro totiž naposledy osadzovala Leica a vo verzii MATE prišiel Huawei s vlastným riešením.
Najprv k parametrom
MATE 50 PRO
- 50 MP Ultra Aperture fotoaparát (clona F1.4~F4.0, OIS) pohyblivá clona
- 13 MP Ultraširokouhlý fotoaparát (clona F2.2)
- 64 MP Teleobjektív (clona F3.5, OIS)
P 50 PRO
- 50 MP True-Chroma kamera (farebná, clona f/1,8, OIS)
- 40 MP True-Chroma kamera (MONO, clona f/1,6)
- 13 MP ultraširokouhlý fotoaparát (f/2,2 clona)
- 64 MP teleobjektív (clona f/3,5, OIS), podpora AF
Na prvý pohľad je jasné, že nám v MATE chýba mono chromatická kamera. Za mňa, ktorý upravuje fotky v ADOBE LIGHTROOM postprocessingu žiadna škoda. Už len preto, že vyvážiť monochromatickú fotku z RGB viem v ADOBE oveľa precíznejšie.
Zaujme však iná informácia. Pohyblivá clona od F1.4~F4.0 na základnom objektíve. A prirodzene aj možnosť ovplyvňovať s ňou hĺbku ostrosti. A to je už funkcia, ktorá dáva fotografovi do rúk profesionálny kreatívny nástroj. Ako si teda poradia oba fotoparaty s kvalitou kresby?
Hranová ostrosť
Pre odpoveď som sa vybral do Bratislavského Centrálu. Fotografie sú bez akýchkoľvek úprav, iba výrezy.
Vo všetkých 3 prípadoch som získal temer identické farebné podanie. Až po 3,5 násobný zoom si oba fotoaparáty počínali temer rovnako. Keď som však dal väčšie priblíženie na fotkách vidno rozdiely. P50 Pro trochu preostruje a vytvára tak defekty na čistote písma i obrazu. Naopak MATE 50 podáva jemnejšie a plynulé prekreslenie.
Čo ešte prečítame?
Kliknite na zväčšenie. Identická vzdialenosť a priblíženie, fotené bez statívu. Na prvý pohľad si všimnete lepšiu čitateľnosť menu pri MATE a lepšie prekreslenie neónu „fresh“ naopak pri P50 Pro cítite preostrenosť na hranách fresh a viditeľné moaré na textoch menu. Opäť tá preostrenosť.
Ako skúšku správnosti dajme raz tak vzdialené Bok Simply Asia menu:
Ideme do extrému
Možno sa vám zdá, že tie fotky nie sú dobré, ale ani nemôžu byť. Detaily fotené z ruky na dĺžku viac ako 50 m. Prvá snímka napovie. Pravdou je, že väčšina bežných smartfónov by vám v tomto prípade ponúkla len neidentifikovateľné farebné machule. V tomto prípade si P50 lepšie poradil s farebným vyvážením. Opäť sa však potvrdilo mierne preostrovanie na písme. Mate 50 pro jednoducho ponúka ladnejšie a čitateľnejšie zábery detailov.
Polarizácia, bočné svetlo, aberácia
V tomto momente by som aj skončil ale nedalo mi. Ako si poradia oba fotoaparáty s kontrastmi a svetlom?
Už na prvý pohľad si P50 lepšie poradila s farebnou teplotou. Malebnosť oboch záberov ma však dostala. Skvelé sklá schopné zachytiť atmosféru. Nevidno žiadne polarizačné efekty, ani chromatické aberácie na hranách skiel stoličiek.
Tu však nastupuje MATE 50 Pro
Fu. Toto je nový rozmer smartfónov. Manuálna práca s hĺbkou ostrosti prináša nový prvok hĺbky ostrosti a rozostrenia do smart kreativity. Určite významnejší krok ako monochromatický objektív. S týmto sa už dá naozaj pracovať. Bokeh je skvelý, ale čím menšia clona, tým väčší problém s vyvážením bielej. Tento problém s veľkou dierou však poznáme aj u zrkadloviek.
Nechcem vás ničiť detailnými zábermi. Bolo ich veľa. Ak chcete, rád odpoviem na otázky do diskusie. Navyše som s oboma fotoaparátmi nafotil svoju nedávnu cestu do Ríma. Porovnania z nej nájdete v ďalšom článku. A môj verdikt?
Zhrnutie
- Oba Huawei fotoaparáty P50 Pro aj Mate 50 Pro sú mimoriadne vydarené. Prekreslenie je skvelé.
- Zdá sa, že v komplikovanom svetle si Huawei P 50 Pro trochu lepšie poradí s farebnou teplotou.
- Zábery z Mate 50 Pro sú zase oveľa ladnejšie, menej preostrené, majú menej defektov a artefaktov a sú celkovo príjemnejšie na pohľad. Bokeh (bočné rozostrenie) je boží.
- V prospech MATE 50 Pro hovorí základný objektív, ktorý je naozaj mimoriadny. Perfektná kresba vnútri i vonku, najmä však v horších svetelných podmienkach. Výborná optická stabilizácia. Navyše kreatívna práca s manuálnou clonou, ktorá je pre profesionála nenahraditeľná. A ako bonus, ale to príde až v ďalšom článku, so základným objektívom prakticky nemusíte používať nočný mód. Neviem ako to dosahujú, ale tie fotky sú lepšie, majú prirodzené farby a nemusíte čakať na expozíciu 3- 6 sekúnd.
- Huawei má proste skvelý teleobjektív až do 10x je to ešte použiteľné. Ale v oboch modeloch sa digitálnemu zoomu nad 10x radšej vyhnite, hoci to deklarujú až do 100, je lepšie zvoliť menšiu ohniskovú vzdialenosť a urobiť väčší výrez. Výsledok bude lepší.
- MATE 50 má mimoriadne široký dynamický rozsah. Prepaly v tmavom a svetlom kľúči som temer nezaznamenal. Ale pri dynamických scénach je trochu pomalý. Občas sa mi stalo, že som situáciu na ulici nezachytil. (Viac v článku o fotení Ríma) Má však skvelé intuitívne a rýchle preostrovanie.
A môj verdikt?
Huawei vedie opäť s MATE 50 Pro rebríček v nezávislom teste DXO MARK v smartfónoch. Labáky nepustia. To hovorí za všetko. Až za ním je Google pixel 7, Honor či iPhone 14 Pro Max. Na 6. mieste je opäť Huawei P 50 Pro. A prečo to píšem?
Google aplikácie som dokázal už dávno alternovať. Oba testované fotoaparáty sú na fotenie skvelé. Huawei navyše prichádza s dobrými cenami. Ak ste foto inovátor, MATE 50 Pro vás asi neminie. Ak máte radi svoj rozpočet, neváhajte a choďte do modelu P 50 Pro, ktorý je o temer 300 eur lacnejší, ale odfotíte s ním takisto naprosto skvelé zábery. Za 700 eur nemôžete kúpiť kvalitnejší fotoaparát, smartfón.
Možno sa spýtate: „A čo ty?“
Na to isté miesto sa zvyčajne dostanem len raz. A výsledky doniesť musím. Nuž vždy nosím na cesty do zálohy aparáty dva. Kvôli batérii, možnej poruche i možnej strate záberov. Hádajte, ktoré dva to od dnes sú? 🙂