S Boyanom som si písal už pri prvej návšteve Malty. Rozpracoval som si nádejný koncept spoznania ostrova: Bicyklom po Malte za 7 dní.
Be Green
Be Green sa mi od prvej chvíle páčilo. Mali všetko, čo som potreboval. Teda požičovňu bicyklov za viac ako rozumné ceny bez skrytých podrazov a podmienok. A stránku nadizajnovanú pre cyklistu – srdciara.
Boyan (majiteľ požičovne) však prejavil ohľadne môjho plánu takú skepsu a nezáujem, že som začal o svojom pláne nakoniec aj sám pochybovať. Požičal som si preto bicykel iba na deň, s cieľom trochu si pojazdiť po Buggibe, St. Pauls Bay a okolí, a spoznať nuansy cyklistiky na Malte.
Keď som sa podvečer vrátil, naše role sa otočili. Zo mňa sa stal Maltský cykloskeptik a a z Boyana (asi aj pod obavou zlého vyznenia článku) naopak opatrný nadšenec.
Cyklistika na Malte
Na Malte cyklistom naozaj pšenky nekvetou. Prvou vecou, ktorá vás odradí jazdiť po cestách je opačná (anglická) orientácia dopravy. Moje periférne videnie dostalo na hubu zakaždým, keď som kontroloval priestor na inej strane než bolo treba.
Vyjsť s bicyklom na chodníky medzi turistov tiež nie je príjemné. Nie si na Mallorke. Na cyklistov tu proste nie sú zvyknutí. Moja priemerka na jazde po promenáde klesla hlboko pod 7 km/hod. O čo viac som musel pribrzďovať, o to viac som precizoval slovíčka typu: „prepáčte, pardon, dovolíte, sorry“ vo všetkých jazykových mutáciách.
Malta je developermi kompletne zabetónovaná. Je to malý ostrov a plocha na výstavbu tu má cenu zlata. Preto sa aj pomaly vytrácajú staré jednoposchodové domy a namiesto nich vyrastajú desať i viac podlažné betónové monštrá. Problém je, že nikto nerieši infraštruktúru.
Il Mistra cyklotrail
Nakoniec som sa rozhodol vypadnúť z civilizovaných oblastí na turistické traily Melliehy. To bol asi najlepší nápad. Konečne svätý kľud a pohoda. Počas prvých desať kilometrov som nestretol ani jedného cyklistu. Za zmienku stál iba párik turistov, ktorých som zjavne vyrušil pri niečom veľmi príjemnom.
Skalné rífy Melliehy
Adrenalín dodali skalné rífy Melliehy. Terénne traily s ostrými skalami oslnili. Ale „MTB“ bicykel, ktorý mi Boyan z hrdosťou odporučil na ne rozhodne nestačil. Ako mi však sám povedal: „Čo by si očakával za 15 eur na deň?“
Turistické chodníky okolo Fort Campbell a Paláca Selmun (MMW4 tour) si rozhodne nenechajte ujsť. Ak hľadáte divokosť a nespútanosť, nájdete tu tie najkrajšie zákutia Malty.
Bicyklom na Malte
Cyklistika si na Malte iba buduje svoju tradíciu. Na cyklistov tu nie sú zvyknutí ani vodiči, ani turisti. Situácia sa však postupne mení. Malta je malý a hornatý ostrov. Staré cesty sú úzke a nie sú na cyklistov stavané.
Nové cesty sa už zvyčajne budujú s oddeleným cyklopruhom. Jeden taký úsek som našiel z Mdiny na Hal Attard, Druhý z Buggiby na Sliemu popri mori. Sú to ale dopravné spojky. Vhodné na cesťák a endorfíny, nudné na zážitok.
Jazda po týchto cyklotrasách ma veľmi nenadchla. Cesty v zastavaných zónach neponúkajú okrem šliapania do pedálov ďalší zážitkový rozmer.
Smart biking
Ako Boyan povedal, v poslednom čase vznikajú na Malte aj cyklokluby, ktoré rozvoju cyklistiky veľmi pomáhajú. Bohužiaľ infraštruktúra zatiaľ nie je komplexná. Boyan tak odporúča ako ideálny dopravný prostriedok budúcnosti elektrický skúter. Bez komentára.
MTB traily
MTB je skvelé. Najkrajšie úseky na bicyklovanie nájdete v severozápadnej časti ostrova na okruhoch v okolí NP Il Majistral, Melliehy a Cirkewy. Nie sú tak preľudnené.
Traily navyše ponúkajú z morských útesov nádherné výhľady i aký taký adrenalín. Lepiacu sadu a náhradnú dušu však nepodceňte. Rozhodne sa tu nedá čakať nejaký flow trail. 🙂
Späť do civilizácie
Vraciam sa opäť cez turistické zóny Buggiba. All inclusive turisti si to určite užívajú ale priznám, pre mňa na bicykli dosť nuda.
St. Paul’s Bay
Vraciam sa okolo prístavu v St. Paul’s Bay. Znalý veci, ihneď odbočujem na prístavné mólo. Je tu menej ľudí, dá sa prejsť ale najmä… sú tu morské bazény a dá sa okúpať.
Na kúpačku nakoniec volím iné miesto. Oslovilo ma najmä gýčovou romantikou a zákazom vstupu, ktorý na Malte znamená málo ľudí, kľudné vypitie plechovky piva a kľud.
Maltské archetypy
Boyan viedol dlhý monológ na tému tradície. Malta bola kedysi vzdialený ostrov. Morské plody sa nejedli preto, že boli zdravé alebo in. Ale preto, že vôbec boli. Rýb bolo dosť, tak všetci jedli ryby. Uvedomil som si to až vo Vallette, kde mi ponúkli ako miestnu ultra špecialitu divého králika na tisíc spôsobov. Hádajte, aké zviera na tých skalných stepiach bez problémov stovky rokov prežívalo.
A tak záverom, ak pôjdete na Maltu, niekoľko cyklo doporučení:
- Určite sa spojte s Bojanom. Be Green je fajn a poctivá požičovňa bicyklov.
- Nevoľte stred a univerzálnosť. Buď chcite cesťák a užite si cesty a rýchlosť alebo riadne MTB. Bežný bicykel je síce univerzálny ale na cestách a do kopcov pomalý a v skalnatom teréne naopak nepoužiteľný.
- Na stránkach Bikemap Be Green Bojanovi kamaráti a zákazníci zverejňujú svoje Maltské traily. Nájdete ich tu.
- Presun medzi strediskami je problém. Bojan rád poskytne aj servis prevozu, ale niečo to stojí. Na druhej strane sa vyhnete nezaujímavým a ťažkopádnym presunom na ostrove.