Zvolenská stanica je dobrý základ pre niekoľko cykloturistických smerov:
- Trnavá Hora a Banská Štiavnica,
- Trnavá Hora, Kremnica, Kremnické Bane a Horná Štubňa,
- Banská Bystrica a Horehronie,
- Krupinská Vrchovina a Dudince
My sme sa vybrali preskúmať práve Krupinu, Hontianske Nemce a Dudince.
Štartujeme na stanici vo Zvolene
Dnes si trochu pojazdíme okolo Krupinskej vrchoviny. Nastupujeme o 9:15 h na vlak ZSSK v stanici Zvolen. Už o desiatej vystúpime v Krupine.
Bicyklom a vlakom na Krupinu
Ideálny termín na objavovanie Krupiny vlakom je cez týždeň. Vlak totiž nechodí cez víkendy. Striedajú sa tu dve súpravy – staršia (na fotke) a niečo novšia. Staršia odvezie 2 až 3 bicykle, tá novšia určite aj viac.
Trasa nie je veľmi frekventovaná, spravidla chodí iba jeden vagón. Preto je lepšie, ak ide väčšia skupina, kontaktovať ZSSK predom.
Krupina
Viete o tom, že Krupina je druhé najstaršie kráľovské mesto na Slovensku? Prvá písomná zmienka o meste pochádza z roku 1238. Môj prvý Krupinský zážitok bola pred veľa rokmi škola v prírode a Vartovka. Aj tentokrát bude prvým cieľom Vartovka.
Vartovka
Vartovky sa stavali najmä počas tureckých nájazdov na Uhorsko ako strážne veže. Pôvodne stáli vartovky vo väčšine miest, dodnes sa ich však zachovalo len málo. Tá Krupinská už roky slúži ako rozhľadňa a dominanta celého mesta. Má viac ako 400 rokov. Pokračujeme bicyklom na Bzovík.
Bzovík
Hneď ďalšou zastávkou za Krupinou je Bzovík. Zrúcanina goticko-renesančnej protitureckej pevnosti, bývalý kláštor premonštrátov. Z areálu bývalého kláštora sa zachovali už len ruiny. Zrúcanina kláštora je verejnosti voľne prístupná. V prípade, že je objekt zatvorený (čo je temer vždy), kľúče sa dajú požičať na Obecnom úrade v obci.
Krupinaská vrchovina ponúka neskutočné pobicyklovanie. Bzovík je vstupnou bránou do celej oblasti. Na prvý pohľad vyzerá Krupinská vrchovina ako rovina. Ale dedinka Senohrad, ktorá je tiež hranicou vojenského obvodu Lešť je umiestená vo vyššej nadmorskej výške ako samotná Banská Štiavnica. Krajina neobjavená turistami, pôsobiaca ako vykrojená z Toskánskych fotografií.
Krupinské kopanice, Dolné a Horné Mladonice, Senohrad vám otvoria nové cyklo obzory.
Hontianske Tesáre
Ďalšia zastávka s programom na celý deň. Bicykel budete väčšinou tlačiť. Ideme objaviť Tesárske Dúpence a Tesársku roklinu.
Smerovníky „Jednodierka, Dvojdierka a Osemdierka“ vás hneď upozornia na pradávne skalné skrýše. Sú vytesané v pieskovcovom svahu. Nevšedné obydlia prvýkrát opísal turistický nestor Andrej Kmeť. Pravdepodobne slúžili ako útočiská ľudu pred Turkami. Historici ich však datujú až do obdobia tatárskych bojov z prvej polovice 13. storočia. V lesoch Hontianskych Tesár sa nachádzajú dovedna štyri skalné skrýše. Podľa počtu komôrok sa nazývajú Jednodierka (tieto sú v lokalite dve), Dvojdierka a Osemdierka.
Tesárska roklina, Tesárske Dúpence foto Bea Merely, restartnisa
Najzaujímavejšia je Osemdierka. Jej vstupný otvor sa nachádza asi 20 m nad zemou.
Bicyklom do Dudiniec a vlakom naspäť
Hontianske Tesáre sú od Dudiniec vzdialené len pár kilometrov. Pokračujeme v pohodovom cyklovýlete s očakávaním vodnej a relaxačnej pohody termálnych bazénov a kúpaliska v Dudinciach. 3 hodinový základný vstup za 5 eur na večernú relaxáciu úplne postačí.
Ak nechcete stráviť v Dudinciach viacej dní (nám sa chcelo), ostáva len návrat naspäť. Hodina a dvadsaťpäť minút uplynie vlakom rýchlejšie ako by sa zdalo. Ideálny spoj naspäť ide z Dudiniec o 19:19.
Pred deviatou sme späť na stanici vo Zvolene.
Skvelý deň za nami.