„Nechceš si otestovať najnovšiu kompakt flashku za 1400 eur?“, volá mi ráno Martin.
„Flashka? Za 1400 eur? Koľko má Giga? Nie je to trochu veľa? Aj Alza zlacňuje“, reagujem so smiechom…
„Ale toto bude test elektrobicykla Mayo Flash“, odpovedá Martin vážne.
Mayo – Flash
Tak sa volá nový elektrobicykel z dielne Mayo v Trenčíne. Kamaráti z Trenčína už od roku 2003 vyvíjajú mestské a športové bicykle pod značkami Liberty a Mayo. Popri produkcii štandardných bicyklov sa už roky venujú aj ich elektrifikácii. Najviac ich dostali do povedomia mestské skladačky. Najmä modely Hyperion s remeňovým prevodom namiesto reťaze a Pegas, s jeho nízkym nástupom a skutočne pútavou geometriou. Na tom Pegasovi (už elektrifikovanom) sám denne v mestskej premávke Bratislavy jazdím.
„Prečo nie rád ho vyskúšam„
Flash, prvé zoznámenie
Mayo sa už roky presadzuje na poli cykloturistiky a športových bicyklov. Pohybuje sa väčšinou v strednej triede za mimoriadne rozumné peniaze. Sám som zvedaný, k akému poznaniu ma tento víkend donesie. Oba dni vyrážam na Inovec. Mám ho zjazdený a pripravil som si pre spoločné jazdy niekoľko skutočných vychytávok. Ak prejde moje trasy, obstál 🙂
Zahrievací 38km MTB okruh cez Bojnú a Staré kopanice s polkilometrom stúpania.
Odporúčam ako veľmi fotogenický okruh. Z Lackovej kopanice sa vám otvoria nádherné výhľady na Bezovecký hrebeň i Panskú Javorinu. Zo starej kopanice si môžete užiť krásny výhľad na Bielený vrch a Marhát. Ak máte gule, môžte si v sedle Holé brehy odbočiť po modrom turistickom chodníku na Úhrad a Topoľčianske Podhradie. Zjazdovka vás preverí. 🙂
Prvý dojem z e-Flash
Keď som bicykel vykladal z auta, veľa pozornosti som mu nevenoval. „No veď ďalší e-bajk. Nevídali.“ Až ked som ho oprel o strom, začal som si všímať detaily. Flash už na prvý pohľad pôsobí veľmi subtílne, akoby to ani elektrobajk nebol. Pôsobí veľmi ľahko a obratne. Som detailista. Už minule som chalanom vravel, že by mali zabrúsiť zvary. Bicykel by získal veľmi na hodnote.
V ponuke e-Flashu sú zatiaľ dva modely ale chystá sa tretí. Najnižší na výbave Shimano Alivio a vidlici Suntour, najvyšší na klasickom Deore XT a Rock Schock vidlici. Mne sa ušiel ako obyčajne ten lacnejší. Keď sa pozerám na brzdové kotúče a prehadzovač, začínam byť ohľadne výberu trasy trochu skeptický. Priznám, som zvyknutý na onakvejšie mašinky.
Prvé kilometre
Opatrne štartujem na asfalte. Týždeň pršalo. Na poliach blato. Toto bude hnedý víkend. Hneď za Babicou opúšťam bezpečie asfaltu a vyrážam pod Mačaciu skalu. Ešte pred kopcom zosadám. Doštelovať výšku a sklon sedánky a odfúknuť trochu z tlaku v plášťoch. Tesáre sú známe ílovitou pôdou. Ak mám ísť s týmito plášťami do blata a nechcem skončiť na zadku, musia ako tak držať. Tieto terény bežne jazdím na 3 pluskových Schwalbe plášťoch. Ćo už. Bude sranda.
Na moje počudovanie však plášte Mitas Dynamic Ocelot držia lepšie než som očakával. S obavou sa pozerám aj na ráfik M.A.T.E. Síce dvojstenný s hustejším výpletom, ale predsa len… úzky na tieto podmienky. Uvidíme, či nebudeme po tomto víkende riešiť vajce alebo osmičku?
Bez zastávky som to dal až do sedla Holé brehy. Dokonca som si lajzol aj ten krátky ale brutálny výšľap na lúky.
Som hore. Očarený jesennou prírodou a prekvapený bicyklom. Do kopca to proste ide. Aj s minimálnou podporou, ktorú som mal pre istotu zapnutú väčšinu času. Nebola to moja najpohodovejšia jazda, predsa len hardtail. Nie. Nie je to Enduro vybavené 150mm zdvihmi a Flyon motorom. Stojí však štvrtinu. A nebudete si musieť naň vziať leasing, úver ani hypotéku.
Pomocný motor
Bol som prekvapený športovosťou ťahu motora. Žiadne tupé pomáhanie. Motor je vybavený torzným snímačom prítlaku na pedále. Podľa sily prítlaku a nastaveného stupňa podpory dávkuje krútiaci moment až do rýchlosti 25km/h. Nič nedá zadarmo. Motor aj s akumulátorom 36V/14Ah /500Wh/ je veľmi decentne integrovaný v ráme. Motor je pri bežnej prevádzke vodotesný, znesie vlhkosť aj prejazd potorkom. WAP-kou by som ho ale nestriekal.
Posledné kilometre na Starej kopanici preverujú zase brzdy. Volím neoficiálne chodníčky, Mnohí ich nepoznajú. Ponúkajú však rozkošné padáky, šmykľavé blato, vodu, pramene i polmetra hlboké erózne výmole. Ach ten Suntour.
Nebudem to naťahovať. Som opäť v Bojnej. Pri meandroch Bojnianky. Ďalej iba asfaltová nuda. Ale aj táto etapa patrí k testu. S obavou pozerám na ukazovateľ stavu batérie. Očakával som, že neminiem ani polovicu batérie, ale dieliky sa limitne blížia k nule. Tá baterka by mohla vydržať aj viac. Večer volám s chalanmi. Mám zmiešané pocity.
Jedna z najkrajších MTB trás okolo Marhátu a Bieleného vrchu vedie z veľkej časti po neznačených zvážniciach Inovca. Ako to nepoznáte, bez Locusu tam nechoďte. Väčšina zvážnic totiž končí nikde.
Z pod Bieleného vrchu sa po prudkej temer 160 st. otáčke vyveziete na traverz z Piešťanskej strany, niekoľko sto metrov nad archeologické nálezisko Valy. Budete stále zastavovať. Lebo stále budete chcieť fotiť. Parádne výhľady na celý hrebeň Inovca. 33 km s temer trištvrte kilometrom stúpania v excelentných technických terénoch poteší. A padák z Marhátu ku kaplnke svätého Juraja preverí vašu stabilitu a kvalitu vidlice a bŕzd. Najmä ak podklzuje. 🙂 Trasa tu.
Okolo Marhátu
Druhý deň má rozhodnúť. Buď alebo. Bielený vrch, Valy, Jelenie jamy, rozhľadňa Marhát a padák na Jurka. Overené testovacie trasy, kde už nejeden bicykel a cyklista zahučali. Začínam si na bicykel zvykať. Večer som riadne dobil baterku ale najmä, dal som si tam flat pedále a svoju tvrdú sedánku. Komfort na prdel. Fakt nechápem, ako môže niekto jazdiť na tých gelových lepákoch.
Samotný výstup začína až v Lipovníku. Občas cítim podšmyknutie kolesa, No ale čo už. Idem. Väčšinu času ECO mód, iba v tých najtvrdších stúpaniach dávam TOUR. Som opatrný kvôli baterke. Iba s pár foto zastávkami to dávam až pod Bielený vrch. Vždy tu zastavujem. Je to môj cyklo- foto- ateliér. Nepoznám nikoho, kto by tu nezastal a nechcel fotiť. Hlboko pod sebou vidím Trnovište s odbočkou na Valy. Som na hrebeni. Hore. V nebi. Čaká na najkrajší úsek, vrstevnicový traverz na Jelenie jamy.
Na Jeleních jamách je krásne slnečno. Som zablatený menej ako by som čakal. Ale to hlavné čomu ani neverím: Mám za sebou viac ako 500 výškových metrov, zhruba 22 km a baterka ukazuje stále full. Kompletne full. To snáď nie.
Marhát
S bicyklom som sa už zžil. Aj keď to nieje plnohodnotné enduro, podržal ma v najťažších pasážach a sám som prekvapený, že som ešte neskončil na zadku. Cez Jelenie jamy dávam posledné stúpanie na Marhát. Na necelom kilometri nastúpam temer 200 výškových metrov po veľkých a ostrých skalách, prekladaných blatom a rozjazdenými koľajami lesných bagrov. Som prekvapený.
Ten bicykel ma doviezol až na vrch. Pod rozhľadňou chvíľu rozmýšľam, že budem purista a vytrepem ho až na 3 poschodie rozhľadne na chrbte. Nakoniec to ale vzdávam. Taký blázon zas niesom. Pôsobí síce veľmi ľahko ale svojich 24 kg má. 🙂
Kto nebol na Marháte, môže ľutovať. V rámci výzvy 7 kopcov 3 jazerá bol už v roku 2016 cieľom.
Keď skončíš na zadku
Ideme dole. Už som na bajku ako doma. Vysadám priamo na rozhľadni. Ćaká ma niekoľko hodne šikmých zablatených lavíc so skalami a koreňmi. Ale komu nie je rady,…. Už sa šmýkam a už viem, že snehobiely domov neprídem. Chvíľu sa vyhrabávam spod bicykla, ako obyčajne nadávam a urobím to, čo som mal urobiť už hore. Dať sedánku o nejakých 10-15 cm. Ťažisko nepustí.
V pohode som sa zviezol až do Blatnice. Pozerám na ráfky, v pohode. OK. Pozerám na kotúče, ešte sú žeravé. Ale najmä pozerám na stav baterky a nemôžem tomu uveriť. Po 30 km a 750 výškových metroch display ukazuje stále plnú. Čo sa za tie dva dni vlastne stalo?
Vysvetlenie je jednoduché. Väčšina výrobcov dodáva nové akumulátory nabité na 60%. Napätie však skvelo držia a display ich vyhodnotí ako plne nabité. A tu sa chvíľu pristavím. Ten display nemá úplne lineárny priebeh. Dlho drží hore, v strede padá a dole znovu drží. Treba s tým pri plánovaní výjazdov rátať a spoliehať sa skôr na vlastnú intuíciu.
Záverečné hodnotenie
Elelktrobicykel Flash ma finálne veľmi prekvapil. Skvelo sa s ním jazdí a geometria umožňuje aj slušné vybláznenie v lese. Nie. Alivio výbava rozhodne nepatrí na takéto trasy. Treba ísť do Deore XT. Tiež kvôli brzdám. Ak chcem jazdiť náročnejšie terény určite by som tiež išiel do kvalitnejšej RockShock vidlice. Tu však diskusie končia.
Flash vyzerá very SPORTY a tak sa aj vďaka tenznému motoru chová. Ak tam nedáte turbo a nebudete sa chcieť vyvážať zdarma, slušne si zamakáte. A ak treba, všade vás vyvezie.
Dizajn je skvelý. Väčšina bajkerov ktorých som na ceste stretol mali problém rozoznať, že sa jedná o ebajk. Je veľmi subtílny a pôsobí ľahko a dravo.
Tá batéria v kombinácii s výkonom motora, to som ešte nezažil. Ale ako vravím zvyknem motor využívať veľmi sporo. Na rovine je dojazd 100 km úplne reálny.
Za cenu okolo 1500 EUR dostanete veľmi univerzálny a trendový bicykel, ktorý sa hodí na asfalt, poľné cesty aj do lesa. Samozrejme, ak uprednostňujete skôr náročnejšie terény, treba pridať 200 eur a ísť do vyššej výbavy. Tiež bicykel dotunovať. Rukoväte, sedlo, výbavu,… Nebojte sa ráfikov. Nie je to Mavic, ani DT Swiss. Ale spoľahlivo vydržali možno viac než tie vyššie zmieňované. Dajte im šancu. Ak chcete jazdiť viac univerzálne, plášte sú OK. Ak však vyleziete na takéto blato, tak väčšie drapáky, možno aj bezduše sa priam žiadajú.
Jazdite umiernene a výletne, nižšia výbava bohate postačuje.
A čo na úplný záver?
Ak si chcete bicykel vyskúšať. Mayo bicykle nájdete vo viac ako 100 predajniach na Slovensku. A malá vychytávka pre Bratislavákov: Navštívte Lovec house, kde nájdete nielen zmienený FLASH vo výklade ale aj dosť slušný sortiment skladačiek Liberty. Dobrý tip na vianoce. Mayo je tiež v Kaktus bajku.